onsdag 18 januari 2012

Svaren, del 1


1. Du måste ha ett av följande husdjur. Vilket tar du? 
En supergiftig spindel, nuddar man den så dör man
En hund som biter barn
En jättelång orm som du måste mata med levande råttor varje torsdag.
Alltså hunden går ju bort, fatta jobbigt att behöva åka in till akuten hela tiden med hundbitna barn. Och sen spindeln, jag är inte så där jätteförtjust i döden så jag försöker alltid undvika allt som har med den att göra. Kvar är alltså ormjäveln. Och ok, jag är inte glad över det men det får väl vara så då. Vi får väl ta den. Möss finns på landet, och råttor här i stan så det borde ju inte så svårt att hålla den vid liv.

Om du bara får välja en enda sak att äta varje dag resten av livet, vad tar du då?
Ååååh, jag vill ju säga choklad! Choklad choklad choklad! Men så tänker jag på en bok jag läste för några år sedan om några dömda mördare som var med i nån slags bisarr Robinson-inspelning på en öde ö och allt de fick äta var just godis och författaren beskriver äckligt ingående och trovärdigt hur liksom luddiga deras tänder blev av det (de hade inga tandborstar), så jag måste nog säga nej. Så jag väljer mackor.

Hur många är vi som är hängivna och trogna Vuxna-människor-har-inte-hamstrar-läsare?
Jag kan ju inte riktigt svara på hur många av er som är hängivna läsare, tyvärr. Men statistiken säger mellan typ kanske 900 och 1400 om dagen. Jag vet faktiskt inte, för jag vet inte om de som läser den i google reader ger träffar i susnets statistik? Nån annan som vet?

Kan man vara vuxen och ha marsvin? Eller tamråtta? 
Om man aldrig haft vare sig hamster eller marsvin, har man då alltid varit vuxen?
Man bör som vuxen bara ha dessa djur om man har barn som tjatat till sig dem. Och knappt då heller.
Men jag skulle inte säga att man alltid varit vuxen utan den typen av djur, för jag var nog barn när jag var barn. Dock asirriterande lillgammal, men ändå barn.

Fråga: Om du var ute på stan, typ i en folktät galleria alternativt på Drottninggatan, och plötsligt får en akut diarréattack, vad gör du då? Drar ner byxorna och skiter på gatan bland alla stirrande människor, eller bajsar på dig och får gå omkring med rännskita i byxorna tills du kan ta dig hem med tunnelbanan eller bussen? I detta scenario finns det absolut ingen tillgång till toa nånstans.
Precis som att vuxna människor inte har hamstrar så drar de heller inte ner byxorna offentligt och bajsar. Alternativ två alltså.

Vad är det roligaste du vet?
Men gud, hur ska man kunna svara på det? Hjärnan exploderar typ om jag ens försöker komma fram till något.

Är du en sån kul person även IRL eller är det här på bloggen du får utlopp för din härliga humor?
Det kan ju naturligtvis inte svara på själv, så jag hänvisar till min absolut opartiska kompis Linn som vid tillfälle uppgett att jag är en av de roligaste människor hon känner. (Fattar ni hur stolt man blir då?)

Ok, om du skulle få tre valfria önskningar, vad skulle du önska då? Dock att du alltid, för resten av ditt liv, skulle vara kissnödig. Värt eller ovärt?
Aldrig kissnödig för resten av livet! Jag hatar det. Jag fryser, mår illa och kan inte tänka. Så det går inte. Om det förstås inte är vad som krävs för att mina barn inte ska få cancer eller så, för gör jag det lätt. Då skulle jag hugga av mig diverse kroppsdelar om det skulle behövas. Men inte kissnödig resten av livet för att bli ekonomiskt oberoende.

Den där boken du läser - om färgen rosa - är den bra? Har precis fått den av en kompis.
Jag är inne i en sån där hemsk period just nu när jag inte läser. Det går bara inte. Det är därför den boken funnits under ”jag läser” så länge, jag hann liksom bara läsa femtio sidor innan tröttheten slog till. Men det lilla jag läst gillar jag! Speciellt hennes intressanta tankegångar kring status och klass. Läsvärt!

Vilket är Stockholms bästa brunchställe?
Brunch? Stockholm? Nej, jag skoja ba. Nästan. Alltså vi går sorgligt sällan ut och äter, och speciellt inne i stan. Så pass på den. Tyvärr.

Pest eller kolera?
Eh, kolera kan man väl överleva? Eller det kanske man kan med pest också? Jag vet inte, jag säger kolera bara för att säga något.

Varför heter bloggen som den gör?
Jag satt höggravid hemma i soffan framför Bolibompa och det var nån tecknad serie med en granntant som tappat bort sin hamster och grannarna var tvungna att borra i sitt kök för att få fram hamsterjävlen och då blev jag irriterad på tanten. Vad fan, ha så töntiga husdjur och dessutom låta grannarna lida för det.


Tänk att det alltid spelades som en introlåt när du gick in i ett rum, typ som när Darth Vader kommer in eller som när Hajen kommer simmandes, vilken låt skulle det vara då?
Eh, jag vet inte. Inte nån av ovanstående i alla fall. Jag är skitdålig på att komma ihåg vad låtar heter, så även om jag skulle komma på nåt bra skulle ni nog ändå inte förstå vilken jag menar. Nynnande i skrift är sällan särskilt begripligt.

Hur som haver, en perfekt dag för frun, hur ser den ut?
Sovmorgon! En sån där där barnen sover länge så att vi går upp tillsammans (som typ aldrig har hänt), sen går Björn ut med barnen så att jag får ligga i soffan ensam hemma och läsa en jättejättebra bok. Efter att de kommit hem igen leker barnen med varandra utan att bråka, vi gör roliga saker tillsammans, äter god mat, barnen somnar och Björn och jag  dricker vin, äter godis och tittar på tv. Alternativt dricker vin och hänger med kompisar. Och äter godis såklart. Och så är vi på landet förresten och det är sommar och vi sitter ute på verandan hela kvällen. När vi inte tittar på tv då förstås. Jättespännande och intressant va?



Jag vill gärna höra dig kommentera fenomenet bolibompasex.
Vet jag ingenting om faktiskt. På morgnarna brukar en av oss ha sovmorgon, och på kvällarna sitter vi alltid och gosar i soffan tillsammans med barnen. Men jag kan tänka mig tv-spelssex när barnen är äldre och sitter klistrade framför sånt istället.



Vilka är de fem bästa böckerna du läst? (skönlitteratur men ej barn- och ungdomsböcker)
Oj... Den här är jättesvår! Jag är alldeles för velig för att välja de fem bästa. Men jag kan räkna upp fem som jag tycker är riktigt bra? Här är fem i alla fall, utan inbördes rangordning:
  1. Underdog av Torbjörn Flygt
  2. Svinalängorna av Susanna Alakoski
  3. Aprilhäxan av Majgull Axelsson
  4. Mina drömmars stad (eller hela serien rättare sagt) av Per Anders Fogelström  
  5. Norrtullsligan av Elin Wägner

4 kommentarer:

jonna sa...

Men... får man ta från det understa lagret på julen eller inte?

Mai sa...

Hej! Jag snubblade in på din blogg genom google när jag satt och försökte hitta bra hamstersidor till min hemsida om just HAMSTRAR.

Så jag har då en fråga till dig.
Är det en helt ärlig åsikt du har om att man som vuxen inte ska ha smådjur eller vad är det du menar? Vad är det för fel på dem små djuren enligt dig?

Jag själv har tio stycken guldhamstrar och fyller snart 20, så jag är inte vuxen för det?
Jag vet många som är över 40 och har smådjur, det är väl inget fel med det, eller? Vissa tål kanske inte större pälsdjur.

Någonting jag skulle vilja se är ett inlägg då du förklarar just detta, då det blev lite oklart för mig.

Mvh Matilda
cherryshamstrar.weebly.com

Anonym sa...

Men tårna då? /Sissel

Maria sa...

Matilda, det är klart att du får ha hamstrar. Och lyssna på Justin Bieber och äta riskakor istället för digestivekex om du vill. Men jag gillar inget utav de grejerna, utan jag tycker ärligt att de är väldigt fåniga. Men det är ju bara vad jag tycker. Det betyder ju inte att du är fånig för det, eller att du inte är vuxen. Det finns säkert saker som jag gör/gillar som du tycker är larviga.