måndag 25 oktober 2010

Say cheese!

Idag hade vi fotografering på jobbet. Först gruppfoton, sen individuella foton: "Kan ni vattenkamma min son och klippa topparna lite innan?", "Jag vill att hon har den här blusen på sig på fotot men den är lite fläckig så kan ni tvätta och torka den innan?" och "Här har du en femhundring, kan du kila iväg och köpa nåt snyggt min unge att ha på sig?"

Nää, jag skojade bara. De var ganska rimliga i sina förfrågningar. Förutom när de ville att vi skulle trolla bort den kombinerade morgon- och mössfrisyren (men nästa år tar jag med mig trimmern, så då borde ju det lilla problemet vara avhjälpt).

Hursomhelst, när ungarna var färdigfotograferade var det tydligen vår tur - de vuxna alltså -  att ta individuella foton. Det var precis som på mellanstadiet: "sitt snett, vrid huvudet, titta upp och ner samtidigt, näsan åt höger och hakan åt vänster och LE".

Fantastiskt. Nu har jag årets julklappar klara. Redan! Och tänk vad förvånade alla ska bli, när de klämmer på paketet först och förväntar sig ett foto på Julius och Charles i vattenkammade frisyrer och matchande slip-overs, och så får de ett inramat foto på mig (komplett med mössfrisyr och sedvanligt jävligt stelt leende). Kan inte bli annat än succé.

9 kommentarer:

mary-ann sa...

är inte så länge sen som tonåringen hade skolfoto..jisses...på med kläder,av med kläder,prova nästa uppsats med kläder,smink,hår...såå skönt att slippa...dessutom så är ju ungarna sötast när dom är seg själva :)

Chrissan sa...

Hur vore det om alla barn kör med mössa vid nästa års foto? ;)

Shamrock sa...

ha ha - skulle gärna vilja se minen när de öppnar paketet

Rut-Knut-Tjut sa...

Jag brukar tänka att fotografering på en förskola måste vara årets kämpigaste dag för personalen. Eller kanske Lucia. Du beställer väl ett foto på dig själv till mobilen som man oftast kan göra? Då slipper du vänta så länge.

Sandra sa...

Jadu. Jag jobbar också på en förskola och vi fick våra kort idag. Jag kan hålla med föregående inlägg om den kämpigaste dagen, och det SYNS rätt bra på korten. Barnen är välstrukna, renare än någonsin, välkammade och jättesöta. Vi stackars personal ser ut som 4 trötta tomater med hår åt alla håll... :)

Nåntvetydigochskumförkortning sa...

Jag har funderat på det rätt länge. Det där att skita i att göra en kalender med ungarna på och satsa på en med bilder på mig själv istället.
Jag säger succé! Min sambo ser skeptisk ut.

Knasterfaster sa...

Jag undrar en sak. Den där boken, Dödergök, läser du högt ur den på förskolan? (Jag vet ju att du intresserar dig för barnlitteratur).

mimiamelie sa...

Gör som förskolan som sonen, 4 år, går på - strunta i det! Får själv fixa enskilt porträtt därhemma...

Anna sa...

Førlåt...Jag är verkligen en av de føräldrarna.
Har precis skrivit om det.
Men, duktiga är ni, som får det till;)
Ska skärpa mig till nästa år!