lördag 8 maj 2010

Vad är grejen?

Jag undrar lite vad det är holländarna döljer. Varför pratar de bara låtsasspråk? Det låter helt bisarrt när de talar, som om man blandat lite tyska och lite danska med en massa gutturala läten. Varför? Varför har de inget riktigt vuxenspråk?

Och det ser ännu värre ut i skrift. På cigarettpaketen står det till exempel: Roken is dodelijk. Varför har man satt femåringar som knappt kan skriva att författa den texten? Så himla himla märkligt.

Men hundarna går som sagt på pottan här, så de är ju inte helt ociviliserade.

8 kommentarer:

Malin J sa...

De har en konstig blandning av flera språk. Tycker också att det låter som ett låtsas språk. Lite kul att man kan förstå en del av vad de säger utan att ha lärt sig språket.
Norskan är det värre med. Hur tar man en Norrman på allvar när han säger : Jeg er depprimered.
När det mest låter som om han ska börja sjunga.

Tänkte bara sa...

En annan grej som är konstig i Amsterdam är att om man beställer in en öl, kaffe, te, cola whatever så är kärlet aldrig fyllt. 1 pint är alltid 1 pint men inte i Amsterdam där är den en cm under pint strecket.

Chellio sa...

Hahaha eller hur! Jag har ett holländskt efternamn (Coenraads) Jag kan knappt räkna alla gånger folk garvat och sagt - Nämen titta så de stavat ditt efternamn! Vårpå jag fått sagt -Harkel, det ser ut att vara rätt!!! Pinsam tystnad!

Sockiss sa...

det är inte holländarna som rastar hundarna... det ser du väl! hundarna går ju alltid framför, och för "sin människa" åt rätt håll för at bli av med sin överenergi, som är den ursprungliga anledningen till att detta hiskeliga ordbajsande efter ett tag ansågs vara ett vedertaget sätt att kommunicera på. jamenar... försök stava till deras ord för apelsinjuice efter en salongsberusning! gaaalet.

Anonym sa...

En språkkunnig kamrat till mig säger att holländska är tyska som gått sönder. Går det att laga med gaffa månntro?

Trollets mamma sa...

Språk är märkligt. Jag säger som Malin J - en deprimerad norrman är svår att tro på. Fast nästan ännu svårare är det att tro en finne som utbrister: "Jag är så lycklig". Och holländare tror jag inte på alls.

Magica de Hex sa...

Mycket underhållande detta! Ha det så trevligt.

Maria sa...

Malin J: Norrmän tar man naturligtvis aldrig på allvar. Det förstår man ju att man inte bör när man hör alla norgevitsar.

Tänkte bara: Men så snålt!

Chellio: Haha, ja men det ser ju faktiskt felstavat ut.

E: Försökt stava till apelsinjuice på svenska efter lite mer än salongsberusning.

Allt är konstigt: Hahahaha! Bästa förklaringen jag hört!

Trollets mamma: Och alla danskar dricker snaps och starköl på lunchen.

Magica de Hex: Tack! Jag gör mitt bästa för att roa mig här.